onsdag 7 september 2011

ÅNGEST !!!!!!!!!

Veckan har börjat med någon, trevlig och givande aktivitet varje dag. Även om jag bara är iväg en sväng varje dag, så har jag svårt att komma igång med något vettigt, resten av dagen. Vattengympa, sammanträde med KHR (kommunala handikapprådet ) och inf. om valfrihet i hemtjänsten är vad jag engagerat mig i. Jag blir alltid "lite" orolig, när omsorg och vård privatiseras. Så snart det kommer in ett vinstintresse i dessa verksamheter , så är risken stor att kvaliteten åsidosatts. Vi har ju tyvärr sett tragiska exempel på det under de senaste åren.
Imorgon ska jag till vårdcentralen och ta blodprover inför halvårsuppföjningen på måndag, på Lungmedecin. Jag tycker jag kan hålla oron ifrån mig ganska bra emellan uppföljningarna och kan glädjas och ta till vara på livet på bästa sätt. Men inför undersökningarna och under väntetiden på besked, så grips jag av lite ångest. För att kunna hålla oron ifrån mig, så försöker jag hålla mig sysselsatt mest hela tiden. Så när väl beskedet äntligen kommer ( hittills positivt ) så går luften ur mig fullkomligt. Väntan innebär inte heller några dagar utan det handlar om veckor, t.o.m. upp till en månad. Det är ju rena tortyren från vårdens sida, att hålla människor i spänning så länge. OCH HELT I ONÖDAN, för så länge tar det inte ens att kolla en datortomografi eller PET/CT. Men, men enl. pressen är Östergötland det sämsta länet i landet , vad gäller cancervård. I mitt fall innebär det dessutom att jag nu under 2½ år , endast vid något enstaka tillfälle har fått träffa samma läkare. Det gör att jag känner mig rätt så övergiven, när jag inte vet vart jag ska vända mig med mina ev. frågor. Inte ens när jag har blivit akut inlagd, har jag hamnat på lungmedecin utan på vilken annan avdelning som helst, där det funnits plats. Och där det naturligtvis inte finns rätt kompetens. Det är vid såna tillfällen jag känner mig helt utelämnad och ensammast i världen. Men när jag har varit inlagd på lungmedecin, måste jag säja att det har varit superbra.
Citat: Inom varje äldre eller sjuk människa, finns det en annan person, som undrar vad FAN det var som hände.
En sista kopp kaffe, en skön säng och några trevliga korsord, är vad som väntar mig nu. Natti !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar