söndag 20 december 2009

LACKAR MOT JUL.

Ja, nu närmar sig julen med stormsteg. Och det ser ut som om vi ska få en vit jul i år. Det är vi inte bortskämda med. För nu ska det väl inte hinna töa bort innan helgen. Jag har varit orolig för min snöskottning i vinter. Men det har tack och lov ordnat sig. Jag satte upp ett anslag om att jag behövde hjälp och en liten 11- årig kille - Tristan - kom och "sökte jobbet " Det lilla livet är så duktig och noggrann. Jag var rädd att han inte skulle orka med. Men i torsdags när det kom 30 cm under dagen, så kom hans mamma och tog bort en del, medan han var i skolan. Men han kom ändå ytterligare två gånger efter skoltid och han var lika glad och solig varje gång. Trots igenimmade glasögon. Vilka fina ungdomar det finns och då ska man inte vara snål utan betala dom ordentligt, när de vill jobba. Det är ju tack vare sådana som Tristan och hans familj , som jag kan bo kvar i mitt älskade lilla hus.
Kallt är det också. Jag fick en anmodan på Facebook från min dotters halvsyster om att det inte är lämpligt att slicka på lyktstolpar nu i kylan. Tack snälla Jenny för påminnelsen ! Jag slickade på ett trappräcke i metall när jag var barn. Jag hade det väl då i lämplig slickhöjd. Det ska jag aldrig göra om.
Jag har klarat av de flesta julbestyren och ska gå och bara njuta med bara lite småpyssel de sista dagarna. Men jag var tvungen att tjuvstarta och köpa mig några skinkskivor, för jag blev hysteriskt sugen på skinkmacka. OH, vad gott det var. Men inte riktigt lika gott som med min egen hemgriljerade.
Jag skulle på två julfester den här veckan. Men tjejträffen i torsdags kväll med glögg fick vi ställa in, för det var inte lämpligt att ge sig ut på vägarna då, om man inte var tvungen. Men anhöriggruppens julavslutning på Cafe Columbia kunde genomföras. Det var så mysigt i den gamla atmosfären, som finns där. Gudrid Hansen underhöll oss med sina burleska, men även finstämda dikter. Köp gärna hennes diktsamlingar. De är helt underbara. ( Tyvärr glömde jag ta med kameran )
Få se om jag hörs av mer innan jul.

Dagens citat : Dansa vilt min unga själ. Lär dig aldrig att marchera.

2 kommentarer: